ANBI gegevens
Naam instelling | Wereldwinkel Apeldoorn |
RSIN | 801825696B01 |
Vestigingsadres | Brinklaan 36, 7311LB Apeldoorn |
Telefoonnummer | 055-5788881 |
E-mail adres | wereldwinkelapeldoorn@hetnet.nl |
Doelstelling:
Wereldwinkel Apeldoorn vergroot de kansen voor producenten, door fairtrade in Nederland te laten groeien, via de eigen winkel en daarbuiten. Ze onderneemt daarvoor de volgende activiteiten:
- verkoop en promotie van fairtrade cadeaus;
- het bevorderen van fairtrade buiten de Wereldwinkel, d.m.v. acties en campagnes;
In Apeldoorn realiseert Wereldwinkel Apeldoorn haar doelstelling door zowel in haar winkel als langs andere kanalen (marktkramen, webshop e.d.) met hulp van –onbetaalde– vrijwilligers eerlijke (fairtrade) producten te verkopen. Deze producten koopt zij in bij leveranciers en importeurs, die zijn gecertificeerd.
De (overige) kosten van de winkel/vereniging worden gedekt uit de - bescheiden – marge die er is tussen de in- en verkoopprijs van de verkochte producten.
De vereniging heeft geen winstdoelstelling. Het bestuur is verantwoordelijk voor een zorgvuldig beheer van - tijdelijke -overbruggingsreserves (‘vermogen’) die zijn opgebouwd. Deze tijdelijke reserves/vermogen mogen alleen worden gebruikt voor en ten dienste van de Wereldwinkel(s). Winstuitkering in enige vorm zowel aan natuurlijke personen als aan (andere) organisaties zijn niet toegestaan.
Samenstelling/Functies van het bestuur
Het bestuur bestaat uit een door de algemene vergadering te bepalen aantal van tenminste vijf natuurlijke personen, die door de algemene vergadering worden benoemd (Artikel 11.1).
Het bestuur wijst uit zijn midden een voorzitter, een secretaris en penningmeester. Elk bestuurslid kan maximaal twee functies binnen het bestuur bekleden behalve de voorzitter (Artikel 13.1).
DE NAMEN VAN DE BESTUURDERS:
Voorzitter | Henri Verkooijen |
Penningmeester | Annemarie Beuker |
Secretaris | Henk Ronteltap |
Lid | Anneke Baarda |
Lid | Ellen Witteveen |
Beloningsbeleid
De leden van het bestuur hebben geen recht op een beloning voor de door hen jegens de vereniging gedane werkzaamheden; wel hebben zij recht op vergoeding van de bij de uitoefening van hun functie noodzakelijk gemaakte kosten (Artikel 14.6).
Verslag
Met behulp van een team van vrijwilligers ontplooit Wereldwinkel Apeldoorn het gehele jaar door de volgende activiteiten:
- Fairtrade producten verkopen zowel via onze winkel als incidenteel via andere verkoopkanalen (kraampjes, markten e.d.),
- De voor de verkoop benodigde ondersteunende werkzaamheden verrichten op gebieden als Inkoop, Marketing, Opleiding, Administratie en Automatisering.
- Voorlichting geven aan groepen en personen.
Resultatenrekening | 2022 | 2021 | |||
Lasten | Baten | Lasten | Baten | ||
Bruto winst producten | 21.543 | 17.657 | |||
Rente ABN/ASN spaarrek. | 0 | 0 | |||
Donaties/subsidie | 2.936 | 1.000 | |||
Totaal baten | 24.479 | 18.657 | |||
Huisvestingskosten | 14.575 | 12.593 | |||
Organisatiekosten | 11.328 | 9.651 | |||
Totaal lasten | 25.904 | 22.244 | |||
NETTO RESULTAAT (neg.) | -1.424 | -3.587 | |||
Totalen | 25.904 | 25.904 | 22.244 | 22.244 | |
| |||||
Balans | 31-12-2022 |
| 31-12-2021 | ||
Voorraden | 23.555 | 20.303 | |||
Vorderingen en Liquide middelen | 45.441 | 49.075 | |||
Schulden | 3.121 | 2.079 | |||
Voorzieningen en reserves | 65.875 | 67.299 | |||
Totalen | 68.996 | 68.996 | 69.378 | 69.378 |
Korte toelichting op de jaarrekening 2022
Door de ontwikkelingen van de afgelopen jaren hebben we de resultaten zoals gepresenteerd in de begroting niet kunnen waarmaken.
In plaats van een mogelijk positief resultaat is het jaar afgesloten met een negatief resultaat van € 1.424,-.
Door een verbetering van brutomarge t.o.v. 2021 en het voortdurend monitoren van de kosten valt het uiteindelijke negatieve resultaat mee.
De huisvestingkosten zoals huur, gas, water, elektra, verzekeringen, telefoon en internet bedroegen € 14.575,- (2021: € 12.593,-). De organisatiekosten waaronder beheer winkel, schoonmaak, onderhoud, automatisering, administratiekosten, inkoopkosten, kosten vrijwilligers, PR, algemene kosten en eigen gebruik bedroegen € 11.328,- (2021: € 9.651.-).
Om de huisvestings- en organisatiekosten te kunnen betalen, zal de omzet minimaal € 67.000,- moeten bedragen. Met een brutomarge van 36% zal deze dan € 24.120.- bedragen zodat er een klein positief resultaat zal zijn.
Dit betekent dat we voor de komende jaren ons zullen gaan richten op andere inkomstenbronnen, zoals bijvoorbeeld de pakketten, alleen de winkelverkoop zal niet voldoende zijn.
Door de inzet van al onze vrijwilligers, een verantwoord inkoopbeleid en voortdurende monitoring van de brutomarge en voorraadwaardering hopen we de verliezen weer goed te maken en te blijven bijdragen aan de productie van Fairtrade artikelen.